Octrooimonitoring – inleiding
Er zijn veel misverstanden over octrooien en de rechten die daaruit voortvloeien. Eén van deze misverstanden is dat je beschermd bent tegen inbreuk wanneer je een octrooi hebt. Inbreuk doet zich voor wanneer je een vergelijkbaar (of hetzelfde) proces gebruikt of een product te koop aanbiedt dat al beschermd wordt door een octrooi. Helaas is dit niet altijd het geval. Ook wanneer je zelf een octrooi hebt, kan er sprake zijn van inbreuk. Dit is dus al een belangrijke reden om je concurrenten in de gaten te houden. En dan niet alleen octrooimonitoring van hun portefeuille, maar ook hun verkoopactiviteiten, marketing, de producten of diensten die ze verkopen, en hun aanwezigheid op symposia, congressen en beurzen. Immers, je concurrenten kennen is ook jezelf kennen.
Octrooimonitoring van de octrooiportfolio van de concurrenten van onze klanten is iets wat wij dagelijks doen. Wij kennen de trucjes om de activiteiten van uw concurrenten te volgen. Helaas is door de geheimhoudingsperiode van 18 maanden de octrooi-informatie wel wat vertraagd. Het goede nieuws is echter dat dit ook geldt voor je eigen portfolio. Jouw concurrenten kunnen jouw laatste activiteiten dus óók niet zien. Deze geheime periode van 18 maanden geldt voor iedereen, dus dit is een gewoon een feit.
Alles van vóór die tijd is dus gewoon openbaar. Bij Custos IPC kunnen we je helpen om deze informatie op te sporen en waarschuwingen in te stellen, welke database je ook gebruikt. Op deze manier kan je precies zien waar je concurrenten mee bezig zijn en elke stap in hun ontwikkelingen volgen. Dat wil zeggen, als ze dat openbaar maken. We zijn geen privédetectives, dus geheimen blijven geheim! Ook voor ons.
Want het mooie van geheimen is, nou ja, dat het geheimen zijn. Als je concurrenten niet willen publiceren in ruil voor een octrooi, zul je het op deze manier nooit te weten komen. Dan moet je andere bronnen raadplegen. Maar zoals we al zeiden, dat is niet onze specialiteit. Maar, als het in de databases staat, kunnen we het vinden. Dat is helaas niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. We hebben vaak gezien dat concurrenten ervoor kiezen om onder een andere naam in te dienen, zodat ze niet gevonden worden. Voor sommige bedrijven is dit gewoon een spel. Je moet dus de regels kennen, volgens de regels spelen en de gaten vinden om de concurrentie te slim af te zijn.
In onze moderne competitieve samenleving kan octrooimonitoring van het intellectueel eigendom (IE) van de concurrenten dé doorslaggevende factor zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat bedrijven die moeite doen om hun IE te beschermen succesvoller zijn dan bedrijven die dat niet doen. Of dat nu komt door hun slimmere algehele strategie, óf gewoon omdat hun aandacht voor IE van een goed niveau is, is niet altijd duidelijk. Maar de kans is groot dat deze bedrijven het gehele plaatje in overweging nemen, een duidelijke algemene strategie en doel hebben én hun IE-strategie hierop aanpassen. Zodat het perfect past, als een handschoen. Zoals het hoort!
Het zal duidelijk zijn dat de IE-strategie deel moet uitmaken van de algemene bedrijfsstrategie, net zoals de marketing- en verkoopstrategie. Het moet passen bij waar het bedrijf mee bezig is. Het is nooit één stukje van de puzzel dat het succes bepaalt, het is altijd het hele pakket. En IE is duidelijk een onderdeel van deze puzzel. Dus het is misschien beter om het spel te spelen en voorbereid te zijn. Door proactief je concurrenten te scannen, kan je dat concurrentievoordeel behalen.
Een essentiële stap in het effectief beheren van een octrooiportfolio is het regelmatig uitvoeren van evaluaties. De meeste bedrijven hebben een wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse evaluatie, afhankelijk van de grootte van de portfolio en het technische gebied. Deze regelmatige octrooimonitoring moet meerdere doelen dienen. Allereerst zijn ze er om te zien wat het concurrentievoordeel is, maar ook om het mogelijk te maken om octrooien (of octrooiaanvragen) te identificeren die je eigen ontwikkelingen mogelijk blokkeren. Verder kan het vergelijken van je eigen portfolio met dat van de concurrent je eigen strategie versterken. Op deze manier kan je ook je eigen bedrijfsstrategie evalueren. Deze evaluaties dienen ook om inbreuk te voorkomen door te weten wat al beschermd is. Wanneer je op de hoogte bent van deze ontwikkelingen, kun je je eigen IE-strategie hierop afstemmen. Op deze manier kan je ontdekken waar mogelijke problemen zich zullen voordoen.
Door hun en jouw portfolio regelmatig te evalueren, kan je optimaliseren hoe je je geld spendeert, potentiële waardevolle ontwikkelingen spotten en ervoor zorgen dat de octrooien ook bijdragen aan het algehele zakelijk succes.
We zullen nu dieper ingaan op het monitoren van de octrooien van de concurrenten.
Voordelen van octrooimonitoring
Een aantal van deze voordelen zijn hieronder opgesomd:
- Zoeken naar mogelijke inbreuk
Wanneer je een product verkoopt of een proces gebruikt in de fabriek dat geheel of gedeeltelijk wordt gedekt door een octrooi (of octrooiaanvraag), loop je het risico inbreuk te maken op bestaande rechten. Als je weet of jouw oplossing inbreuk maakt op die van iemand anders, kan je nadenken over een mogelijke licentie voordat je in een inbreukzaak verwikkeld raakt. Dat is altijd een stressvolle bezigheid. Het geeft ook de mogelijkheid om mogelijke alternatieven te organiseren. Want meestal zijn er mogelijkheden. En als je geen rechten vindt, weet je dat het risico op een kostbare strijd voor de rechter in elk geval kleiner is.
Het risico van het niet monitoren van concurrenten is dat de eigenaar van een octrooi je niet alleen kan dwingen te stoppen met de verkoop van je producten, maar ook schadevergoeding kan eisen voor een mogelijk verlies aan verkopen. Dit risico is bijzonder hoog voor kleinere bedrijven die afhankelijk zijn van een paar innovatieve producten en ideeën om inkomsten te genereren. Om een dergelijke situatie te voorkomen, is het verstandig om voortdurend de octrooien van concurrenten te monitoren en te analyseren om er zeker van te zijn dat jouw organisatie op de hoogte is van de potentiële risico’s. Een rechtszaak is een zeer stressvolle bezigheid en als deze vermijdbaar is, is het leven een stuk aangenamer! Met een goede voorbereiding, zijn de kansen op succes groter.
- Zoeken naar nieuwe kansen
Wanneer je de zwakheden van je concurrenten kent, evenals hun ontwikkelingen, wordt het gemakkelijker om je eigen succesvolle onderzoeksrichting te bepalen, nieuwe kansen te ontdekken en misschien zelfs nieuwe technologische gebieden te vinden. In plaats van te concentreren op de gebruikelijke paden, zal het kiezen van een nieuw technologisch gebied, indien mogelijk, waarschijnlijk ten goede komen aan het bedrijf, waarde toevoegen en een nieuwe impuls geven aan de portfolio, de producten en de diensten.
Door dit te monitoren kan je ook meer te weten komen over de zwakke punten van de concurrenten, die je vervolgens kan benutten om een positie in het technisch gebied veilig te stellen. En het kan ook helpen bij het bepalen van een nieuw investeringsgebied.
- “White space”-analyse
Hoe dichtgetimmerd een technisch veld ook lijkt, er is altijd de mogelijkheid om gebieden te ontdekken die nog niet zijn gedekt, met enkele uitzonderingen natuurlijk. Deze white spaces (witte gebieden) zijn díe delen waar nog steeds de mogelijkheid bestaat om nieuwe technologische oplossingen te vinden. Het ontdekken van deze gebieden door middel van octrooimonitoring geeft je bedrijf een concurrentievoordeel.
In het algemeen is het altijd in het belang van het bedrijf om de ontwikkeling van nieuwe producten te stimuleren. Stilstand is in deze wereld hetzelfde als achteruitgang. Zodra de witte gebieden zijn geïdentificeerd, kunnen deze specifieke interessegebieden in sommige gevallen worden beschermd door intellectuele eigendomsrechten. Door kritische strategische beslissingen te nemen in combinatie met een goed begrip van het concurrentielandschap, kun je risico’s wegnemen die gunstig zijn voor het bedrijf.
- Kansen om actie te ondernemen
Door octrooimonitoring van de portfolio van je concurrenten, kun je potentiële acties tegen een octrooi of een octrooiaanvraag vinden. Als er volgens jouw informatie een octrooi zal worden verleend, maar ook denkt dat er documentatie en/of kennis beschikbaar is die iets heel anders aantoont. Dan kan het zijn dat de octrooiaanvraag van de concurrent niet voldoet aan de criteria voor octrooieerbaarheid.
Het is dan mogelijk om in deze situatie ‘third party observations” in te dienen om de lopende octrooiaanvraag aan te vechten. Of misschien is het wel beter om te wachten tot na de verlening om vervolgens een oppositie in te dienen. Want dan ben je in ieder geval partij in de procedure. Al deze beslissingen omvatten veel parameters, dus het is nuttig om je octrooigemachtigde te raadplegen voor advies. Dit is ook belangrijk om zodoende een grondig begrip te krijgen van de procedures om zo eventueel de strategie weer bij te stellen.
- Zoeken naar nieuwe potentiële concurrenten
De komst van een nieuwe concurrent in een vakgebied zorgt altijd voor enige verstoring bij de reeds bestaande bedrijven. Wanneer dit gebeurt is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de activiteiten van deze concurrenten om je eigen bedrijf gezond te houden. Door dit te doen, is het bedrijf beter voorbereid om strategisch met mogelijke bedreigingen om te gaan. En het biedt de mogelijkheid om nieuwe potentiële samenwerkingsverbanden te ontdekken die wederzijds voordelig kunnen zijn.
- Analyse van markten en jurisdicties
Zoals duidelijk zal zijn, zijn technologische ontwikkelingen niet beperkt tot één land, jurisdictie of fysieke geografie (markt) in deze wereld. Daarom moet het monitoren gericht zijn op alle jurisdicties of geografische gebieden waar je zaken doet, zonder de rest van de plannen te vergeten.
- Huidige investeringen en toekomstige trends
Het is duidelijk dat octrooibescherming een duur proces is, zowel in termen van geld als tijd. Daarom moeten bedrijven dit serieus nemen en de juiste investeringen doen. Het verkrijgen van octrooirechten kan een concurrentievoordeel opleveren dat de investering de moeite waard maakt.
Aangezien octrooiaanvragen doorgaans investeringen voor de lange termijn zijn, kan het enkele jaren duren voordat de producten op de markt komen. De ontwikkelingen van je concurrenten kunnen worden bepaald door octrooiaanvragen en als zodanig hun innovaties onthullen. Door de resultaten te analyseren, kunt je je bedrijfsstrategie afstemmen op de marktvraag en hopelijk de concurrentie voorblijven. Het is bijna alsof je een glazen bol hebt. Door in de gaten te houden wat een concurrent probeert te beschermen, krijg je een goed inzicht in de bedrijfsstrategie van de concurrent. Het helpt om hun richting beter te begrijpen en biedt een kans om hen te slim af te zijn.
Conclusie
Om écht te profiteren van de octrooimonitoring moet de beschikbare informatie regelmatig worden bijgewerkt. Het is het beste om dit regelmatig te doen, om bij te blijven met de concurrentie. Dus wacht niet tot je concurrenten té ver voor liggen en begin met het monitoren van hun octrooiactiviteiten. Dit helpt je om voorop te blijven in innovatie en niet slechts een volger te zijn. Hulp nodig bij octrooimonitoring? De experts van Custos IPC helpen graag! Check onze contactpagina voor de relevante contactgegevens.